‘Sorry seems to be the hardest word’, zong Elton John al in de jaren zeventig. En hij heeft nog altijd gelijk.
Dat fouten maken in de wondzorg menselijk is, weet iedereen. Waarom blijft het dan toch zo lastig voor professionals in de zorg om fouten toe te geven? Natuurlijk hoeven we niet door het stof te gaan, of te zeggen dat het oer-stom is wat je hebt gedaan. Wat wél kan is aangeven dat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt. Vertel waaróm je je wondbeleid bijstelt. Zeg wat je wél wil voor de toekomst in de betreffende situatie.
Echt waar: probéér het eens. Patiënten hebben over het algemeen niet eens zo veel moeite met die verkeerde inschatting (mits deze niet te ernstig is, maar dan nóg…!), maar veel meer met de wijze waarop je ermee omgaat. Ontkenning, bagatelliseren en de schuld aan een ander geven, veroorzaken meestal onbegrip, irritatie en negatieve energie bij de patiënt. De patiënt kan het vertrouwen verliezen. Goedmaken wat hierdoor kapot is gegaan, kost veel tijd en energie.
Laat je menselijke kant maar zien en durf! Oprechtheid wordt gewaardeerd en geeft blijk van je professionaliteit. Gún jezelf dat leermoment.
Carolien Nankman-Hamming, gespecialiseerd doktersassistent IJsselland Ziekenhuis, WCS Commissie Dermatologie
Reageren: GNANKMAN@PLANET.NL
Reageren: GNANKMAN@PLANET.NL