Verpleegproblemen bij patiënten met toxische epidermale necrolyse en Stevens-Johnson syndroom in Brandwondencentrum Rotterdam; een studie over een periode van 30 jaar

Artikel details

  • Datum 15/06/2020
  • Auteur/Spreker N. Trommel, H. Hofland, R. van Komen, J. Dokter, M. van Baar
  • Categorie Brandwonden
  • Bron WCS Nieuws
  • Jaargang 36
  • Nummer 2
  • Pagina nummer 4 - 14
  • Trefwoorden TEN Stevens Johnson toxische epidermale necrolyse
  • Bestand(en) 4-14_WCS-Nieuws_2_2020.pdf (453.80 Kb)
  • Aantal keer bekeken 262x

Omschrijving

Toxische epidermale necrolyse (TEN) is een zeldzame aandoening met een incidentie van een tot twee gevallen per 1 miljoen inwoners (2). De oorzaak van het ontstaan van TEN is een reactie op medicatie, bijvoorbeeld paracetamol, bepaalde antibiotica of anti-epileptica. De ziekte begint met algehele malaise, waaronder koorts, spierpijn en gewrichtspijn, zoals bij griep. Na een tot twee dagen ontstaat epidermolyse. De patiënt voelt zich ziek en ervaart pijn (3). Er zijn drie verschillende typen te onderscheiden: Stevens-Johnson syndroom (SJS), SJS/TEN overlap en TEN. Bij SJS zien we epidermale huidloslating van minder dan 10% van de totale lichaamsoppervlakte (TLO), 10 - 30% huidloslating TLO valt onder de overlap SJS/TEN en als > 30% TLO is aangedaan spreken we van TEN (4).